

Vurderingsprosessen – dialogkonferanse
5 jun/6 jun
| N.kr.4100,00Vurdering av omsorgstjenester: En sentral oppgave i forvaltningen
Vurderingsprosessen som danner grunnlaget for tildeling av kommunale omsorgstjenester, er kanskje den viktigste administrative oppgaven innen pleie- og omsorgstjenestene. Hvem skal få hjelp? Hvem skal ikke? Hvor omfattende skal hjelpen være? Og er det mulig å sikre likebehandling? Konsekvensene av disse beslutningene er store – både for den enkelte mottaker og deres pårørende.
For offentlige ansatte som forvalter fellesskapets ressurser, er kunnskap om tildelingsprosesser avgjørende. I forkant av konferansen forventes regjeringen å legge frem en ny prioriteringsutredning, som vil belyse flere av de områdene tildelingskontorene har ansvar for.
Blant konferansens forelesere finner vi:
- Jan Frich, en av tre eksperter som har utarbeidet en prioriteringsutredning for regjeringen.
- Asbjørn Rachlew, medforfatter av Den profesjonelle samtalen, en bok som gir viktig innsikt i metodeutvikling for faktainnhenting og beslutningstaking.
- Professor Aslak Syse, spesialist på helserett, som vil belyse de juridiske formkravene for beslutninger i offentlige tjenester.
- Turid Stavnar, med bred erfaring innen praktisk vurdering og tildeling av tjenester i Færder kommune.
I tillegg vil flere forelesere bidra med komplementær fagkunnskap som belyser hovedtemaet: Hvordan vurdere og tildele omsorgstjenester på en rettferdig måte?
Dette er konferansen som bør prioriteres i 2025!
Vurdering av omsorgsbehov og fordeling av ressurser krever både høy profesjonalitet og bred erfaring. Det samme gjelder revurdering og justering av hjelpetiltak. Konferansen vil gi faglig påfyll, drøfte ulike tilnærminger, presentere aktuelle lokale problemstillinger og skape en arena for refleksjon og dialog om vanskelige spørsmål.
Det vil også være mulig å sende inn spørsmål i forkant av konferansen.
Utskriftsversjon av program; TRYKK HER
Forelesere:
Se egen bibliografi – TRYKK HER
Målgruppe:
Ansatte og ledere i kommunale tildelingskontor/forvaltningskontor, beslutningstakere som må ta avgjørende valg, ledere i spesialisthelsetjenesten, i kommunehelsetjenesten, i forvaltningen og ellers der hvor metodisk tenkning og strategi danner grunnlag for kunnskapsrike og rettferdige beslutninger.
Tid og sted: 5. – 6. juni 2025
Sted: Quality Hotel Expo Fornebu
Les mer om konferansestedet: TRYKK HER
Deltakeravgift: Nkr. 4.100,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te begge dager, softIce, popCorn, kaker og grønnsaker fra egen avdeling.
Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkelt rom m/ frokost: Nkr. 1.830,-
Dobbelt rom m/ frokost Nkr. 1.400,- per person
Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud om dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)
Middag:
Onsdag, 4. juni; Nkr.625,-
Torsdag, 5. februar; Nkr. 950,-
3 retters middag, inkl. aperitiff
Påmeldingsfrist: 2. mai (Konferansen er snart fulltegnet)
Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.
Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Automatisk bekreftelse sendes når du melder deg på via vårt elektroniske påmeldingsskjema.
Men, du mottar en offisiell bekreftelse fra oss når det er et tilstrekkelig antall påmeldte registrert. Vent derfor med å kjøpe eventuelle billetter til du mottar vår bekreftelse. (Altså ikke den automatiserte bekreftelsen du får rett etter innsendt påmeldingsskjema).
Bekreftelse oversendes hver fredag på epost, -første gang etter påmeldingsfristens utløp.
Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
= 21 dager >= 12 dager; kr. 400,-
= 12 dager >=7 dager; kr. 1.000,-
= 7 dager <= 4 dager; kr. 1500,-
< = 4 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter
Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere vil 2-3 dager før arrangementet få tilsendt en tilgangskode til eget nettsted for kurset/konferansen. Tilgangskoden består av brukernavn og passord. Her vil du finne oppdatert program, deltakerliste, presentasjon av foreleserne, din eventuelle bestilling av hotell og måltider. Eventuelle endringer/oppdateringer finner du på denne siden. Under arrangementet vil vi forsøke å legge ut forelesernes presentasjoner, og i noen tilfeller kan du følge disse «direkte» på eget nettbrett, telefon eller pc.
Etter arrangementet vil du finne en bearbeidet utgave av presentasjonene, aktuell dokumentasjon og deltakerbevis.
Forbehold:
Konferansen vil bli gjennomført iht planene under forutsetning av at et tilstrekkelig antall har meldt seg på.
Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.
Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no
Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;
TRYKK HER SAS
TRYKK HER WIDERØE
TRYKK HER NORWEGIAN
TRYKK HER VY
TRYKK HER Flybussen
TRYKK HER Norgesbuss
TRYKK HER Ruter
Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer
Virtuell utstilling: åpner 1. mai
Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER
PROGRAM
Torsdag, 5. juni
Kl. 09:00 – 10:00
Registrering. Kaffe – te
Kl. 10:00 – 10:15
Introduksjon – Praktisk forvaltning – Profesjonell og rettferdig fordeling –
Aktuelle problemstillinger – På vei mot en profesjonell metode
v/ Jan Bølstad, Faglig Forum
Kl. 10:15– 11:45
Den profesjonelle samtalen. Hvordan bli best til å kartlegge fakta som grunnlag for beslutning,
v/ etterforskningsleder Asbjørn Rachlew, Politihøgskolen
Kl. 11:45 – 12:00
Dialog mellom Asbjørn Rachlew og Jan Bølstad om utvikling av metode
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
13:00 – 13:30
Den vedtaksbaserte tjenesteorganiseringen kan stå i vegen for å fange opp behov – Presentasjon av rapporten «Funksjonsfall hos eldre som får heimetenester»,
v/ seniorrådgiver Ingrid Dirdal, UKOM – Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten
Kl. 13:30 – 14:15
Utelatt helsehjelp – hva er det? Hva kan det skyldes – og hva gjør vi med det?
v/ overlege og PhD seniorforsker Bjørn Lichtwarck, Sykehuset Innlandet HF, alderspsykiatrisk avdeling
Kl. 14:15 – 14:30
Dialog mellom Ingrid Dirdal, Bjørn Lichtwarck og Jan Bølstad
Kl. 14:30 – 14:45
Kaffe – Te
Kl. 14:45 – 15:15
Fra søknad til beslutning i enkeltvedtak
– om rett til tjenester, minstestandard vs faktisk behov vs forventningsavklaringer, saksbehandling og vedtak.
v/ leder Turid Stavnar, Færder kommune
Kl. 15:15 – 15:45
Vurdering av behov og tildeling av tjenester i Porsgrunn kommune.
– om oppgavedeling, tildeling og oppfølging
v/ virksomhetsleder Marianne Wallestad, Porsgrunn kommune
Kl. 15:45 – 16:15
«Tildeling av tjenester til de som har fortjent det», -forskning viser…,
v/ førsteamanuensis Laila Tingvold, NTNU, Senter for omsorgsforskning
Kl. 16:15 – 16:30
Dialog mellom Turid Stavnar, Marianne Wallestad, Laila Tingvold og Jan Bølstad
Kl. 19:30;
Middag
Fredag, 6. juni
Kl. 09:00 – 09:45
Prioriteringer i helsetjenesten – kriterier og utfordringer,
v/ adm. dir. Jan Frich, Helse Midt-Norge RHF
Kl. 09:45 – 10:00
Dialog mellom Jan Frich, Aslak Syse og ordstyrer Jan Bølstad
Kl. 10:00 – 10:15
Utsjekking – Kaffe – Te
Kl. 10:15 – 11:15
Dilemmaer ved vurdering og tildeling. På hvilket grunnlag tar Tildelingskontoret beslutning?
Samhandling mellom tjenestene, bruker og pårørende, – om samarbeid med utførertjenesten, å revurdere tidligere vedtak, evaluering av tidligere mål og planlegging av pårørendestøtte
v/ leder Turid Stavnar, Færder kommune
Kl. 11:15 – 12:15
Viktige helserettslige prinsipp når tildelingskontoret fatter beslutning
– pasienters rett til helse- og omsorgstjenester
– kommunens rett til å bestride «krav» om tjenester
v/ professor em Aslak Syse, Universitetet i Oslo, Inst. for off. rett
Kl. 12:15 – 13:00;
Lunsj
Kl. 13:00 – 13:30
Aktuelle saker for pasientombudene som gjelder vurdering og tildeling av tjenester,
v/ teamleder Oddvar T. Feltin, Pasient- og brukerombudet i Oslo og Viken
Kl. 13:30 – 13:45
Dialog mellom Turid Stavnar, Aslak Syse, Oddvar T. Feltin og ordstyrer Jan Bølstad
Kl. 13:45 – 14:00
Kaffe – Te.
Kl. 14:00 – 14:30
Speakers corner – deltakere presenterer arbeid og problemstillinger fra egen virksomhet
Kl. 14:30 – 15:00
Samhandling mellom Sandefjord kommune og Sykehuset i Vestfold (SiV), – integrerte tjenester.
Hvordan vurdere og tildele fra to ulike ståsteder? Presentasjon av «Vitality-prosjektet» i Vestfold.
v/ koordinator Uno Karlsen Hauglie, Sandefjord kommune
Jan Bølstad
daglig leder