Velferdsteknologikonferansen-2018 kap.6
3. des 2018 kl 09:00/4. des 2018 kl 16:00
| N.Kr. 3.310Velferdsteknologi anno 2018, kap. 6 er vår 6. kapittelkonferanse og den 10. vi arrangerer om velferdsteknologi. I 2013 bestemte vi oss for å bli den mest kunnskapsrike og fremtidsrettede eventarrangør innen dette fagområdet i Norge. Våre deltakere avgjør om dette er riktig, men vi er svært godt fornøyd med oppslutning og tilbakemelding fra våre mange deltakere.
Vår kunnskap om velferdsteknologi strekker seg mange år tilbake i tid, men det er først i de aller seneste årene vi ser stadig nye hjelpemidler presenteres for markedet. Det hele dreier seg om en bevegelse fra analog tid til digital tid. Det er viktig å understreke at det er helt nødvendig å samarbeid med industrien om å utvikle nye og tilpassede hjelpemidler. Samarbeidet mellom leverandør og klinisk felt gir oss mange nye og spennende innovasjoner, og som ofte ender opp med tilpassende hjelpemidler for brukeren.
Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet og bedre tjenester for brukere og pårørende. Erfaringer viser også at velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram er et samarbeid mellom KS, Direktoratet for e-helse og Helsedirektoratet, som skal bidra til at flere kommuner tar i bruk velferdsteknologi. I konferansen vil innledning og avslutning være fra henholdsvis Nasjonalt velferdsteknologiprogram i regi av Helsedirektoratet og Fremtidige utfordringer sett med KS-øyne.
Kommuner som har deltatt i det nasjonale velferdsteknologiprogrammet fra 2013 har utviklet kunnskap og verktøy som gjør det mulig for alle kommuner å sette i gang de nødvendige endringsprosessene. Per i dag er 265 kommuner som er med i prosjekter som skal ta i bruk velferdsteknologiske løsninger.
Velferdsteknologi kan gi bedre tjenester for eldre som bor hjemme og pasienter i sykehjem, pasienter innen rus og psykisk helse, og personer med nedsatt funksjonsevne.
Gevinstene er tydelige ved bruk av velferdsteknologiske løsninger i kommunene, og Helsedirektoratet anbefaler at kommunene tar i bruk følgende løsninger:
* Lokaliseringsteknologi (GPS)
* Elektronisk medisineringsstøtte (elektronisk medisindispenser)
* Elektroniske dørlåser (e-lås)
* Digitalt tilsyn
* Oppgraderte sykesignalanlegg/pasientvarslingssystem
* Logistikkløsning for mer optimale kjøreruter og bedre kvalitet på tjenester
* Digitale trygghetsalarmer
* Responstjenester
* Tekniske krav til trygghetsteknologi
Disse områdene vil også bli spesielt belyst ved den store leverandørutstillingen.
Dette er en konferanse du MÅ være med på! Vi kaller den «state of the art», «high-end» eller «cutting edge». Uansett; Vi ønsker å vise fram det mest aktuelle for deg som er profesjonell yrkesutøver og/eller beslutningstaker.
Vårt mål med kapittelkonferansene er å gi deg som deltaker innsikt i det aller siste, og det aller viktigste. Vi ser på konferansene som den naturlige møteplass for alle som er involvert i utviklingen av velferdsteknologi, får å få ny kunnskap, får å utvikle eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert!
Velkommen!
GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM DENNE KONFERANSEN. TAKK!
Faktaark som pdf: KOMMER
Målgruppe:
Ansatte i kommunal omsorgstjeneste, i IT-avdeling, kommunale ledere og politikere, ansatte i høgskoler og universitet, leverandører av velferdsteknologiske løsninger og andre med interesse for mestringsteknologi.
Tid: 3. – 4. desember 2018
Sted: Quality Hotel Expo
Les mer om konferansestedet: TRYKK HER
Deltakeravgift: kr. 3.310,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, dokumentasjon og evt. annet materiell.
Hotell: (angi riktig hotellnummer i påmeldingsskjemaet)
1. Quality Hotel Expo
Enkelt rom m/ frokost: Nkr. 1.480,-
Dobbelt rom m/ frokost Nkr. 1.025,-
Middag: (angi riktig dag i påmeldingsskjemaet)
1. Middag, 2. desember, kr. 450,-
2. Middag, 3. desember, kr. 490,-
Påmeldingsfrist: SNAREST
Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.
Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Bekreftelse oversendes fortløpende hver fredag på mail, første gang etter påmeldingsfristens utløp.
Kjøp aldri billetter o.l. før du får en dedikert bekreftelse fra oss!
Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
< 21 dager > 10 dager før arrangementsdato; kr. 250,-
=10 dager > 7 dager; kr. 600,-
=7 dager > 2 dager; kr. 1000,-
= 2 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon/krav om betaling
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter
Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere får direkte tilgang til presentasjonene i «sann-tid» på sin laptop, nettbrett, smarttelefon eller annet elektronisk medium. Dagen før konferansen vil du få tilsendt egen nettadresse med brukernavn og passord. Her finner du program, deltakerliste, deltakerbevis og annen relevant informasjon.
Forbehold:
Arrangementet vil bli gjennomført forutsatt nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum.
Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.
Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: 63 94 27 80 Telefaks: 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no
Rutetider
Her finner du noen mulige transportører til Faglig Forum arrangement;
TRYKK HER SAS
TRYKK HER WIDERØE
TRYKK HER NORWEGIAN
TRYKK HER NSB
Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer. Deltakerbeviset finner du på eget nettsted etter arrangementet.
Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av konferansen. Her vil du i sanntid kunne følge forelesernes presentasjon på eget nettbrett (med forbehold for noen presentasjoner).
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før arrangementet, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!
Virtuell utstilling: Under konstruksjon
Organisasjon
Kurset arrangeres av Faglig Forum for helse- og sosialtjenesten.
Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.
Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum i telefon 23 11 45 00 eller sende en mail til post@fagligforum.no
Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER
Mandag, 3. desember
Kl. 09:00 – 10:00
Registrering
Kl. 10:00 – 10:05
Velkommen til den 6. kapittelkonferansen,
v/ konferanseleder Jan Bølstad, Faglig Forum
Kl. 10:05 – 10:45
Nasjonal status for velferdsteknologiprogrammet.
Er tidligere referansearkitektur, jfr. 2014: Anbefaling for valg av standarder/rammeverk for velferdsteknologi, 2015: Rapport -Anbefalinger arkitektur for velferdsteknologi og 2016: Anbefalinger for tekniske krav til trygghetsteknologi, fortsatt gyldige når vi snart går inn i 2019?
v/ arkitekt Lars Kristian Roland, Direktoratet for E-helse og leder for Nasjonalt velferdsteknologiprogram Thor Steffensen, Helsedirektoratet
Kl. 10:45 – 11:15
Nasjonalt program for leverandørutvikling – Norges raskeste innovasjonsmotor?»
v/ prosjektleder Riche Vestby, Nasjonalt program for leverandørutvikling
Kl. 11:15 – 11:25
Kaffe/Te
Kl. 11:25 – 12:00
Satelittstasjon 1
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
Kl. 13:00 – 13:45
Kunnskap som er viktig for IKT- og profesjonsansatte i kommunesektoren,
v/ direktør Torgeir Waterhouse, IKT-Norge, Internett og nye medier
Kl. 13:45 – 14:30
Organisering og tilrettelegging av IKT og velferdsteknologi i kommunene,
v/ direktør for digitalisering og innovasjon Kjetil Århus, Bergen kommune
Kl. 14:30 – 15:00
Kaffe/Te – Satelittstasjon 2
Kl. 15:00 – 16:00
Norges første innovasjonspartnerskap – en ny anskaffelsesprosedyre i Norge! Hva betyr det i praksis?
v/ gründer Hege Eiklid
Tirsdag, 4. desember
Kl. 09.00 – 10:00
Hvor ligger effektiviseringsverdiene (skjult)? Etablering av en IT-plattform, -med fokus på teknologi, kvalitet, operasjonell drift og økonomi,
v/ forretningsutvikler eHelse Iver Olav Sunnset, Digitale Gardermoen IS og prosj.leder i Ullensaker kommune
Kl. 10:00 – 10:45
Satelittstasjon 3
Kl. 10:45 – 11:15
Welfare Track – en metode til å måle bruk av hjelpemidler
v/ prosjektleder Søren Holm Pallesen, Center for frihedsteknologi, Aarhus
Kl. 11:15 – 12:00
Kompetanseutvikling – Kompetanseutviklingsprogram – Opplæring av ansatte og brukere,
v/ prosjektleder Cecilie Høegh Langvad, Center for frihedsteknologi, Aarhus
Kl. 12:00 – 12:50
Lunsj
Kl. 12:50 – 13:30
Hvordan holde seg oppdatert i et marked med stadig ny teknologi?
Hvordan, og på hvilket tidspunkt ta beslutning om anskaffelse?
v/ koordinator Birgitte Halle, Center for frihedsteknologi, Aarhus kommune
Kl. 13:30 – 14:10
Satelittstasjon 4
Kl. 14:15 – 14:45
Oppgaver og utfordringer for en kommunal rådgiver i Velferdsteknologi.
Hvordan profesjonalisere rollen og gjennomføring av oppgavene,
v/ rådgiver Nicolai Welfler, Bamble kommune
Kl. 14:45 – 15:15
Elektroniske medisinskap, – og elektroniske medisintraller. Erfaringer og kunnskap,
v/ farmasøyt Cathrine Vilhelmshaugen, prosjektleder Ole Lindseth og fagrådgiver/sykepleier
Ingjerd Sørhaug Bratsberg, Marienlyst helse- og omsorgsdistrikt, Drammen kommune
Kl. 15:15 – 16:00
Planlegging og tenkning om velferdsteknologiske anskaffelser og investeringer i perspektiv av interkommunalt samarbeid,
v/ prosjektleder Kari Bjørkheim, Lindås kommune