Velferdsteknologi,kap.7
2. des 2019/3. des 2019
| Nkr. 3380,Velferdsteknologikonferansen 2019,kap.7 er naturlig nok nr. 7 blant våre kapittelkonferanser. Konferansens egenart er hvordan vi presenterer ny teknologi sammen med praktiske beskrivelser av nye teknologiske løsninger. Denne gangen har vi lagt vekt på erfaringer og evalueringer. Det er viktig å kjenne til metodikk for innsamling av kunnskap til ulike evalueringsprosesser, men også hvordan en samler inn og beskriver erfaringer. Erfaringer og evalueringer skal danne grunnlag for oppdatert kunnskap for riktige beslutninger, -både når det gjelder anskaffelser og på hvilken måte en skal benytte velferdsteknologien i den daglige virksomheten.
Faglig Forum har fulgt velferdsteknologifeltet siden 2012, og vårt mål har hele tiden vært å ha best kunnskap innenfor området. Dette har gitt oss et trygt beslutningsgrunnlag når vi har invitert inn forelesere og utstillere. Vi er ganske sikre på å ha truffet bra på de foregående kapittelkonferansene, og håper også denne gang å gi deltakerne viktig og ny kunnskap. Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet og bedre tjenester for brukere og pårørende. Erfaringer viser også at velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene.
Gevinstene er tydelige ved bruk av velferdsteknologiske løsninger i kommunene, og Helsedirektoratet anbefaler at kommunene tar i bruk følgende løsninger:
* Lokaliseringsteknologi (GPS)
* Elektronisk medisineringsstøtte (elektronisk medisindispenser)
* Elektroniske dørlåser (e-lås)
* Digitalt tilsyn
* Oppgraderte sykesignalanlegg/pasientvarslingssystem
* Logistikkløsning for mer optimale kjøreruter og bedre kvalitet på tjenester
* Digitale trygghetsalarmer
* Responstjenester
* Tekniske krav til trygghetsteknologi
Disse områdene vil også bli spesielt belyst ved den store leverandørutstillingen.
Dette er en konferanse du MÅ være med på! Vi kaller den «state of the art», «high-end» eller «cutting edge». Uansett; Vi ønsker å vise fram det mest aktuelle for deg som er profesjonell yrkesutøver og/eller beslutningstaker.
Vårt mål med kapittelkonferansene er å gi deg som deltaker innsikt i det aller siste, og det aller viktigste. Vi ser på konferansene som den naturlige møteplass for alle som er involvert i utviklingen av velferdsteknologi, får å få ny kunnskap, får å utvikle eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert!
Velkommen!
GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM DENNE KONFERANSEN. TAKK!
Faktaark som pdf: TRYKK HER
Målgruppe:
Ansatte i kommunal omsorgstjeneste, i IT-avdeling, kommunale ledere og politikere, ansatte i høgskoler og universitet, leverandører av velferdsteknologiske løsninger og andre med interesse for mestrings- og velferdsteknologi.
Tid: 2. – 3. desember 2019
Sted: Quality Hotel Expo
Les mer om konferansestedet: TRYKK HER
Deltakeravgift: kr. 3.380,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, softIce, popcorn, dokumentasjon og evt. annet materiell.
Hotell: (angi riktig hotellnummer i påmeldingsskjemaet) (Ved denne konferansen benyttes kun dette hotellet)
1. Quality Hotel Expo
Enkelt rom m/ frokost: Nkr. 1.490,-
Dobbelt rom m/ frokost Nkr. 1.040,-
Middag: (angi riktig dag i påmeldingsskjemaet)
1. Middag, 1. desember, kr. 450,-
2. Middag, 2. desember, kr. 510,-
Påmeldingsfrist: FORTSATT NOEN LEDIGE PLASSER
Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristens utløp. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.
Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Automatisk bekreftelse sendes når du melder deg på via vårt elektroniske påmeldingsskjema.
Men, du mottar en offisiell bekreftelse fra oss når det er et tilstrekkelig antall påmeldte registrert. Vent derfor med å kjøpe eventuelle billetter til du mottar vår bekreftelse
Bekreftelse oversendes deretter fortløpende hver fredag på mail, første gang etter påmeldingsfristens utløp.
Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet;
= 21 dager >= 8 dager; kr. 400,-
= 7 dager >=4 dager; kr. 1.000,-
= 3 dager <= 0 dager; kr. 1500,-
< = 1 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter
Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere får direkte tilgang til presentasjonene i «sann-tid» på sin laptop, nettbrett, smarttelefon eller annet elektronisk medium. Minst en dag før arrangementet vil du få tilsendt egen nettadresse med brukernavn og passord. Her finner du program, deltakerliste, deltakerbevis og annen relevant informasjon.
Forbehold:
Kongressen vil bli gjennomført iht planene under forutsetning av at et tilstrekkelig antall har meldt seg på.
Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.
Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no
Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;
TRYKK HER SAS
TRYKK HER WIDERØE
TRYKK HER NORWEGIAN
TRYKK HER VY
TRYKK HER Flybussen
TRYKK HER Norgesbuss
TRYKK HER Ruter
Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer. Deltakerbeviset finner du på eget nettsted etter arrangementet.
Elektronisk dokumentasjon
Alle deltakere vil få oppgitt en egen nettadresse, brukernavn og passord ved oppstart av konferansen. Her vil du i sanntid kunne følge forelesernes presentasjon på eget nettbrett (med forbehold for noen presentasjoner).
Som deltaker vil du motta en E-bok noen dager før arrangementet, hvor du finner all aktuell informasjon, lenker til aktuelle dokument og litteratur, mm. Etter konferansen vil du motta E-boka fullt oppdatert med alt som ble presentert under konferansen!
Virtuell utstilling: Under konstruksjon
Organisasjon
Kurset arrangeres av Faglig Forum for helse- og sosialtjenesten.
Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.
Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum i telefon 23 11 45 00 eller sende en mail til post@fagligforum.no
Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER
Mandag, 2. desember
Kl. 09:00 – 09:30
Registrering
Kl. 09:30
Velkommen til den 7. kapittelkonferansen,
v/ konferanseleder Jan Bølstad, Faglig Forum
Kl. 09-30 – 10:00
Status for nasjonalt utviklingsprogram. Nye rapporter. Nye resultater
v/ Thor Steffensen, programleder nasjonalt velferdsteknologiprogram, avdeling velferdsteknologi og rehabilitering, Helsedirektoratet
Kl. 10:00 – 10:45
Regionalt Responssenter er bindeleddet som knytter ny teknologi sammen med den medmenneskelige helse- og omsorgstjenesten.
Sammen med medlemskommuner skal Regionalt Responssenter i Kristiansund levere bedre og mer effektive omsorgs- og helsetjenester. Senteret skal også bidra til økt trygghet, selvstendighet og mestring for omsorgsmottakere og utvikle digitale metoder for tidlig avdekking av forverret tilstand.
Erfaringer og evaluering av responssenteret,
v/ daglig leder Benedicte Nyborg, Regionalt Responssenter Kristiansund.
Kl. 10:45 – 11:15
Satelittstasjon 1
Kl. 11:15 – 12:00
Erfaringer og evaluering er kunnskap som skal danne grunnlag for best mulig drift og nye beslutninger.
Hvordan systematisere denne metodikken i en vurderingsfase, implementeringsfase eller driftfase?
Eller hvordan gjennomføre midtevaluering og sluttevaluering i et prosjekt? Erfaringer fra Aarhus kommune, med spesiell fokus på prosjektet: ”Tungeløft i Akut teamet.”
v/ leder Birgitte Halle, Aarhus kommune
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
Kl. 13:00 – 13:45
Hva med velferdsteknologisatsningen når tre kommuner slår seg sammen?
Om prosessen, organisering og harmonisering,
v/ rådgiver/helseinformatiker Lisa Hagen og rådgiver/helseinformatiker Solveig Onstad , Asker kommune
Kl. 13:45 – 14:15
Satellittstasjon 2
Kl. 14:15 – 14:45
Erfaringer og evaluering;
Tilrettelegging for tilsyn av pasienter via «fjernsyn» og sensorer.
v/ prosjektleder Hildegunn Utgård og prosjektleder Aase Strømberg, Ulstein kommune
Kl. 14:45 – 15:30
Erfaringer og evaluering;
Vurdering av anskaffelser og bruk av «skjult» overvåking
v/ fagsjef Svein-Rune Bjørkmo, Oslo kommune, bydel St. Hanshaugen
Kritiske spørsmål
Vurdering av anskaffelser og bruk av «skjult» overvåking.
Kreves det samtykkekompetanse fra bruker/pårørende? Er det etiske betenkeligheter ved digitalt tilsyn? Hvilke problemstillinger ble vurdert i forbindelse med anskaffelse og drift?
Kl. 15:30 – 16:00
Datatilsynets vurdering av digitalt tilsyn og andre teknologier som en del av mestrings- og velferdsteknologifaunaen,
v/ direktør Bjørn Erik Thon, Datatilsynet
Tirsdag, 3. desember
Kl. 09.00 – 09:45
Selvstendighet som liten kommune – Som bidragsyter til et flerkommuneprosjekt (Vestlandsprosjektet, m.bl. Lindås kommune).
Roller, ønsker og påvirkning; prosessen å etablere et samarbeidsprosjekt.
Anbud, opplæring og implementering; prosessen å feste prosjektet til daglig drift,
v/ prosjektkoordinator Anita Lønnebakken Sævild, Vaksdal kommune
Kl. 09:45 – 10:30
Satelittstasjon 3
Kl. 10:30 – 11:15
Innovasjonspartnerskap
Stavanger kommune har inngått partnerskapskontrakt med to leverandører om utvikling av smartløsninger som skal gjøre brukere i korttidsopphold mest mulig aktive og selvhjulpne. Stavanger kommune er den første kommunen i Norge som tar i bruk anskaffelsesprosedyren innovasjonspartnerskap, som kort fortalt betyr at kommunen gjør avtaler om utvikling og innkjøp i én kontrakt.
Gjennom nye anskaffelsesregler har Innovasjon Norge lag til rette for at kommuner og leverandører kan jobbe sammen for å utvikle nye tjenester og produkter. Målet er at offentlige anskaffelser skal bidra til innovasjon og omstilling.
v/ gründer Hege Eiklid, Innocom AS
Kritiske spørsmål til denne samarbeidsformen
Kl. 11:15 – 12:00
Velferdsteknologi i institusjon, annerledes enn i brukerens eget hjem?
Fra pilot til drift. Drift og tjenesteutvikling hånd i hånd med kompetanseutvikling og kvalitetssikring;
v/ rådgiver velferdsteknologi Ulf Harry Evensen, Fredrikstad kommune, E-helseavdelingen
Kritiske spørsmål til velferdsteknologi i sykehjem
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
Kl. 13:00 – 14:00
Erfaringer og evaluering;
Hvor ligger effektiviseringsverdiene ved innføring og bruk av velferdsteknologi?
Etablering av en IT-plattform, -med fokus på teknologi, kvalitet, operasjonell drift og økonomi,
v/ forretningsutvikler Iver Olav Sunnset, Digitale Gardermoen og prosj.leder i Ullensaker kommune
Kl. 14:00 – 14:45
Satelittstasjon 4
Kl. 14:45 – 15:15
Kunnskapsoppsummering – velferdsteknologi
Hva vet vi per 3. desember 2019? Hvilke positive erfaringer har vi? Hva fungerer vs fungerer ikke?
Status for velferdsteknologiutviklingen i Norge – Noen å sammenlikne oss med?
v/ seniorrådgiver Undine Knarvik, Nasjonalt senter for e-helseforskning, RHF Helse Nord