

NORDIC WELFARE TECH – 2025
16 jun/18 jun
| N.kr.5660,Den 2. nordiske kongressen NORDIC WELFARE TECH finner sted 16. – 18. juni på Fornebu utenfor Oslo. Den første kongressen var veldig bra. Vi er ganske sikre på at denne vil bli minst like bra!. Vi inviterer nå til den 2. Nordiske kongressen om Friheds-, Mestrings- og Velferdsteknologi. Vi har lagt stor vekt på et spennende, inkluderende og oppdatert program, og vi vil også legge vekt på presentasjon av nye og oppdaterte teknologiske løsninger. Vårt mål med kongressen er å formidle kunnskap om dette vidtrekkende og viktige feltet til alle nordiske land, samt å etablere en arena/scene hvor ny kunnskap og gode erfaringer kan presenteres og diskuteres. Vårt mål er at kongressen skal være en viktig møteplass for alle som jobber med velferdsteknologier i Norden.
Kongressen har som mål å sette fokus på statusen i Norden, og ikke minst å utveksle erfaringer mellom land og kommuner. Mye er likt i Norden, men mye er også veldig annerledes. Hvorfor det? I Danmark utvikles ny teknologi som tas i bruk i danske kommuner, og som ennå ikke er kjent i de andre nordiske landene. Det samme gjelder i Norge, Sverige, Finland og Island. Kongressen vil derfor være en fin anledning til å utveksle erfaringer og kunnskap på tvers av landegrenser. Gode faglige erfaringer, riktige valg, fornuftig gjennomføring og viktige evalueringsmetoder er nyttig kunnskap å kjenne til. Vi har invitert sentrale forelesere i Norden, og vi synes programmet gjenspeiler Nordens status. I sum betyr dette at vi må ha gode og sentrale forelesere, interesserte deltakere og utstillere med nye teknologiske løsninger. Vi ønsker å skape en interessant arena for både utstillere og deltakere, og denne møteplassen vil forplikte begge parter til å vise interesse og nysgjerrighet for hverandre.
Vi inviterer til plenumssesjoner, kongressseminarer, parallellsesjoner og plakatutstillinger. Se programsiden. Vi vil gjerne motta forslag til presentasjoner til parallellsesjonene, både forskningsbaserte og erfaringsbaserte. Kongressprogrammet gjenspeiler noe av bredden feltet står overfor. Med søkelys på utvalgte områder, utvalgte forskningsresultater og et utvalg ny og fremtidsrettet teknologi. Kongressen gir rom for dialog og debatt, strategisk og perspektivisk tenkning og erfaringsutveksling. Videre er det fokus på trender og utfordringer, og innovasjonen som er nødvendig i morgendagens nordiske kommuner. Vi ser på kongressen som den naturlige møteplassen for alle som er involvert i utvikling av velferdsteknologi, for å få ny kunnskap, for å utvikle eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert! Kongressprogrammet gjenspeiler noe av bredden feltet står overfor. Med søkelys på utvalgte områder, utvalgte forskningsresultater og et utvalg ny og fremtidsrettet teknologi.
Faglig Forum har drevet med fagformidling siden 1985 gjennom ulike typer kurs, konferanser og kongresser. Vår første kongress ble holdt i 2000 på Lillehammer, og fagområdet var rehabilitering. Siden den gang arrangerer vi jevnlig kongresser innen psykisk helse, rus og avhengighet, omsorg, oppvekst og kunst, kultur og helse. Alltid med sentrale problemstillinger og dyktige forelesere. Meld deg på kongressen for å få ny kunnskap, for å utvikle ditt eget nettverk, men kanskje også for å bli inspirert! Vi ser frem til din påmelding. Og ta med deg noen hyggelige kollegaer!
Velkommen
VÆR SNILL Å INFORMERE DINE KOLLEGAGER OM KONGRESSEN. TAKK!
Faktaark som pdf: Kommer
Program, utskriftsversjon TRYKK HER
Bibliografi, plenum TRYKK HER
Bibliografi, workshop/kongresseminar TRYKK HER
Bibliografi, parallellsesjoner Kommer
Målgruppe:
Kongressen er en arena for alle som jobber innen velferdsteknologi, frihetsteknologi og mestring. Men også innenfor forskning og undervisning. Alle som jobber med e-løsninger, teknologiutvikling for brukere og pasienter, installasjon, implementering, administrasjon, evaluering, valg av teknologier, inngåelse av kontrakter, oppfølging m.m.
Tidspunkt: 16. – 18. juni 2025
Sted: Quality Hotel Expo Fornebu
Les mer om konferansestedet: TRYKK HER
Deltakeravgift: N.kr 5.660,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, dokumentasjon/e-bok med oppsummeringer og presentasjoner og eventuelt annet materiell.
Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkeltrom m/ frokost: N.kr 1.940,-
Dobbeltrom m/ frokost N.kr 1300,- pr person
Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud for dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)
Middag:
1 = Søndag 15. juni Nkr. 680,- 2 retters middag
2 = mandag 16. juni Nkr. 850,- 3 retters middag
3 = middag, 17. juni Nkr 1.190,- 3-retters middag, inkl. 1 glass musserende, 1 glass hvit og 1 glass rød
Bruk vårt elektroniske registreringsskjema. Du vil umiddelbart motta en elektronisk bekreftelse, som kun er en bekreftelse på at du har sendt registreringen din. Offisiell bekreftelse kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest innen påmeldingsfristen. Ikke kjøp flybilletter før du har mottatt endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut om du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er + 47 23 11 45 00 eller + 47 90 16 30 16.
Gi oss nøyaktig informasjon hvor vi skal sende fakturaen. Vennligst oppgi arbeidsgivers organisasjonsnummer (Gjelder Norge) Husk å påføre påmeldingen riktig ID. Bekreftelse, faktura og kort informasjon sendes på e-post. Bekreftelse sendes fra oss hver fredag/lørdag etter 19. april
Kansellering:
Du kan når som helst avbryte registreringen eller overlate deltakerplassen til en arbeidskollega. Send din kansellering eller endring via e-post; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega møter i stedet);
= 30 dager >= 21 dager; N.kr 600,-
= 20 dager >=8 dager; N.kr 1400 kr
= 7 dager <= 5 dager; N.kr 2.100,-
< = 4 dager eller manglende oppmøte; ingen refusjon.
Elektronisk dokumentasjon:
Vi vil utarbeide en egen nettside for kongressen, som oppdateres frem til 15. juni 2025. Nettsiden er passordbeskyttet.
Før kongressen vil du finne hva vi har registrert om deg; hotellbestilling, middag, mm. Du vil også lese foredragsholderenes sammendrag av sine presentasjoner.
Etter kongressen vil du få tilgang til presentasjonene, som du vil finne i kongressens e-bok Etter kongressen kan du også skrive ut ditt eget deltakerbevis, eller be oss om å sende deg et dedikert bevis.
E-boken, versjon 1, sendes deg 2-4 dager før kongressen.
Reservasjoner:
Kongressen avholdes forutsatt at det er nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får endelig bekreftelse fra Faglig Forum på at det er nok påmeldte.
Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldinger i den rekkefølgen som mottas.
Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no
Rutetider:
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;
TRYKK HER SAS
TRYKK HER WIDERØE
TRYKK HER NORWEGIAN
TRYKK HER VY
TRYKK HER Flybussen
TRYKK HER Norgesbuss
TRYKK HER Ruter
Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer. Deltakerbeviset henter du fra kongressens egne nettside etter gjennomført kongress.
Virtuell utstilling: åpner 2. mai
Elektronisk dokumentasjon;
Alle deltakere vil få utdelt egen nettadresse, brukernavn og passord ved kongressstart. Som deltaker vil du få en e-bok noen dager før kongressen, hvor du finner all relevant informasjon, lenker til relevante dokumenter og litteratur osv. Etter kongressen vil du motta E-boken fullt oppdatert med alt som ble presentert under kongressen.
Kongressen arrangeres av Faglig forum for helse- og sosialtjenesten. Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.
Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum på 23 11 45 00 eller sende en epost til post@fagligforum.no
Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER
PROGRAM
Utskriftsversjon, TRYKK HER
Mandag, 16. juni
Kl. 09:00 – 10:00
Registrering
Kaffe – Te
Kl. 10:00 – 10:30
Velkommen til kongress!
v/ kongressleder Jan Bølstad
Administrasjon – Fag – Politikk
v/ statsråd Karianne Tung, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Kl. 10:30 – 11:00
Velferdsteknologi i Norden.
Status i Sverige. Eksempler fra Østersund kommun
v/ prosjekt og utviklingsleder Helle Sørensen, Østersund kommune
Kl. 11:00 – 11:30
Kaffe – Te – Frukt
Satelittstasjon 1
Kl. 11:30 – 12:00
Velferdsteknologi i Norden
Ryktene sier at det foregår mye spennende utviklingsarbeid i Finland.
Hva skjer? Overall presentation in Finland
v/ Chief Specialist, PhD, Psych, Ass. Professor Minna Liisa Luoma, The Finnish Institute for Health and Welfare (THL), The Dept. of Public Health and Welfare
Kl. 12:00 – 12:30
Velferdsteknologi i Norden
Å måle implementering av velferdsteknologi i Norden, -benchmark welfare technology,
v/ prosjektleder Bjørnar Aleksander Andreassen, Helsedirektoratet, avd. helseteknologi
Kl. 12:30 – 13:30
Lunsj
Kl. 13:30 – 14:00
Felles modell for innføring av e-helse, -hvorfor og hvordan. Erfaringer fra digi-Rogaland
v/ spesialrådgiver Kjetil Løyning, avd. forskning, innovasjon og digitalisering KS og regionalkontakt Arve Rohde, Digi-Rogaland
Kl. 14:00 – 14:30
Virkemidler for bedre og raskere innføring av helseteknologi i helse- og omsorgstjenesten,
v/ seniorrådgiver Per Ludvig Skjerven, Divisjon for digital transformasjon, Helsedirektoratet
Kl. 14:30 – 15:00
Satelittstasjon 2
Kl. 15:00 – 15:30
Digital hemvård, erfarenheter från Lund kommun, Sverige
v/ arbetsledare digital hemvård Patrik Cronqvist og utvecklingsledare Alexandra Autio, Lund kommun
Kl. 15:30 – 16:00
Samarbeid med næringslivet.
Hvordan morgendagens løsninger kan utvikles i tett samarbeid med ulike aktører i næringslivet,
v/ testbedkoordinator Lene Mosbert, Sunnaas sykehus HF, Senter for forskning og innovasjon
Kl. 16:00 – 16:30
Kaffe – Te – Frukt
Kl. 16:30 – 18:00
KONGRESSEMINAR – WORKSHOP
KS-1 Digital hjemmesykepleie
KS-1.1 Digital hjemmesykepleie, -hva er det? Og hva «tjener» vi på det?
v/ direktør Endre Valdersnes, og rådgiver Marianne Andreassen, ATEA Norge,
avd. velferdsteknolog
KS-1.2 Erfaringer med digital hjemmesykepleie i Tønsberg kommune,
v/ virksomhetsleder Miriam Standal og spesialsykepleier Thea Trulsrud,
Tønsberg kommune
KS-1-3 Organisering og gjennomføring,
v/ prosjektleder Patrik Cronqvist, Lund kommun
KS-1.4 Samtale og konklusjoner
KS-2 Fra forsøk og utprøving til implementering og drift
Historien om hvordan Lovisenberg Omsorg forbedret omsorgskvaliteten for sine sykehjemsbeboere ved bruk av sensorteknologi
KS-2.1 Utvikling av en gjennomføringsmetodikk uavhengig av teknologi
KS-2.2 Etablering av prosjektorganisasjon og styringssystem
KS-2.3 Oppstart, gjennomføring og implementering til full drift
v/ konserndirektør digitalisering og innovasjon Torbjørn Smidt, Lovisenberg Omsorg
KS-3 Elektronisk Journal System EPJ
KS-3-1 Framtidens journal – ny pasientjournal for en halv million innbyggere. Felles ny journalløsning gir store felles gevinster for kommunehelsetjenesten,
v/ prosjektleder framtidens journal Ingeborg Dirdal, Stavanger kommune, E-helse og velferdsteknologi
KS-3-2 EPJ i Vestfold og Telemark, -et samarbeidsprosjekt,
v/ prosjektleder Andreas Viumdal, Skien kommune
KS-4 Turnusplanlegging med KI
KS-4-1 Turnusplanlegging med KI i Gjerdrum kommune,
v/ kommunalsjef Erik Holm Melby, Grue kommune (tidl. Gjerdrum kommune)
Kl. 20:15
Middag
Tirsdag, 17. juni
Kl. 09:00 – 10:00
Parallell A
A-1 Digitale løsninger for sykehjem
A-1-1 Sosiale serviceroboter gjør inntog på sykehjem,
v/ professor Trygve Thomessen, daglig leder i PPM, Robotics AS
A-1-2 Effektiv digital drift av sykehjem, -praktisk gjennomføring, erfaringer og gevinstrealisering. Eksempel fra Oslo kommune,
v/ direktør Endre Valdersnes, ATEA Norge, avd. velferdsteknologi
A-2 Voldsforebyggende teknologier
A-2-1 Voldsforebyggende teknologi. Om implementering og erfaring fra Vinje kommune,
v/ rådgiver Asle Dal, ProAble AS
A-3 Elektronisk medisineringsstøtte
A-3-1 Ny teknologi for medisindispensere; -nå også med mulighet for digitale besøk. Soknedal kommune presenterer sine erfaringer,
v/ Julie Westby, Evondos
A-4 Velferdsteknologi til barn og unge med nedsatt funksjonsevne
A-5 GPS – Globalt Posisjonerings System som velferdsteknologisk hjelpemiddel
A-6 Åpen post
Kl. 10:00 – 11:00
Satelittstasjon 3
Kl. 11:00 – 12:00
Parallell B
B-1 Pasientvarslingsanlegg og teknologi i kommunehelsetjenesten
B-1-1 Teknologi for hjemmetjenester; -hvilken teknologi og hvordan etablere en driftsorganisasjon,
v/ rådgiver Hannah S. Math Henrichsen, Stavanger kommune, e-helse og velferdsteknologi
B-1-2 Teknologi for sykehjem; pasientvarslingsanlegg, IKOS og annen institusjonsteknologi,
v/ rådgiver Ruben Hakin, Stavanger kommune, E-helse og velferdsteknologi
B-2 Kontorautomatisering
B-2-1 Tjenesteshop.
Større frihet, selvstendighet og kontroll for brukerne. Bedre oversikt og ressursutnyttelse for kommunene
v/ avd. leder Ole Gulbrandsen, Proventus
B-3 Digitalt tilsyn
B-4 Velferdsteknologi til utviklingshemmede
B-4-1 Værdidrevet implementering
Resultater fra pilotprosjekt og resultater fra bruk av velferdsteknologisker løsninger hjemme hos mennesker med fysiske eller psykiske lidelser. Presentasjon av en modell for skalering,
v/ velfærdsteknologisk konsulent Birgitte Halle, Aarhus kommune, avd. Sociale Forhold og Beskæftigelse
B-5 Fall- og fallforebyggende hjelpemidler
B-6 Aktivitetsteknologi
B-6-1 Digitale treningsløsninger
Hvor mye kan styrketrening for eldre redusere behovet for hjemmesykepleie?
v/ markedssjef Jørn Torp-Nango, DigiRehab
B-6-2 Hvordan gjør Motiview eldre og personer med demens til dedikerte idrettsutøvere? Hvordan motiveres 7000 seniorer til å sykle 8,3 ganger rundt kloden på 4 uker?
v/ Chief Business Development Officer, Roald Kvam, Motitech AS med Motiview
B-7 Forskning – Utviklingsprosjekt – Innovasjon
B-7.1 Sosial velferdsteknologi for hjemmeboende
Status for prosjektet «BoVel – bo hjemme lenger med sosial velferdsteknologi», -hvor tjenestemottaker får utplassert en datamaskin men en knapp, og som enkelt og trygt kopler helsepersonell, tjenestemottaker og pårørende sammen. Et samarbeidsprosjekt mellom Oslo kommune, OsloMet – storbyuniversitetet og Abilia
v/ prosjektleder Anna-Stina Slattum Ferner, Abilia
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
Kl. 13:00 – 13:30
Kunstig Intelligens i helsesektoren. Hva så – hva nå?
v/ avd. dir. Sveinung Tornås, Helsedirektoratet
Kl. 13:30– 14:15
The iHAC project in Päijät-Häme (Lahti region), Finland.
Results, experiences and assessments from a project that shows how collaboration between regions and municipalities increases the availability of digital services through integrated care and care,v/ prosjektleder Heidi Paakkari, Päijät-Häme (Lahti-regionen), Finland.
Kl. 14:15 –14:45
Medicinteknologi – offentlig/privat samarbeid. Erfaringer og utfordringer,
v/ spesialkonsulent Bent Sørensen, Aalborg kommune
Kl. 14:45 – 15:00
Kaffe Te
Satelittstasjon 4
Kl. 15:00 – 15:30
Digitale løsninger for pasienter i eget behandlingsforløp,
v/ avd. leder Geir Ove Karlsson, Sunnaas sykehus, Avd. for funksjonsvurdering
Kl. 15:30 – 16:00
Egen driftsorganisasjon for Velferdsteknologi. Hvordan sette sammen en slik organisasjon. Hvilke oppgaver skal utføres og følges opp?
v/ rådgiver Hannah S. Math Henrichsen, Stavanger kommune, E-helse og velferdsteknologi
Kl. 16:00 – 16:30
Hvordan sikre riktig kompetanse i organisasjonen?
v/ velferdsteknologisjef Ivan Kjær Lauridsen, Aarhus kommune
Kl. 16:30 – 16:45
Kaffe Te
Kl. 16:45 – 17:15
Hvordan kan digitale samhandlingsløsninger bidra til å øke produktivitet i kommunene?
v/ løsningsrådgiver Anne Marie Paus og løsningsrådgiver Lene Ellefsen, DNV Imatis
Kl. 17:15 – 18:00
Bedre beslutningsstøtte med KI. Hva har vi lært av prosessen og hvilke gevinster kan forventes?
v/ leder Øyvind Rusten, ATEA, Forretningsutvikling Velferdsteknologi
Hvordan møte fremtidens utfordringer med KI og velferdsteknologi? Erfaringer fra helse- og mestringstjenestene i Nordre Follo kommune,
v/ direktør Kjersti Vevstad, Nordre Follo kommune, helse og mestring
Kl. 20:15
Festmiddag
Onsdag, 18. juni
Kl. 09:00 – 09:30
KI som identitetstrussel og paradoksal mulighet
v/ avd. dir. Svein Børge Hoftun, Oslo kommune, bydel Nordre Aker
Kl. 09:30 – 10:00
Ideen er god, men kan vi lykkes med gjennomføringen?
v/ direktør Sten Richard Grovassbakk, Sunnaas sykehus HF, Senter for teknologi og digitalisering
Kl. 10:00 – 10:30
Satelittstasjon 5
Kaffe – Te
Kl. 10:30 – 11:45
Kunstig Intelligens i helse- og omsorgssektoren
– muligheter og utfordringer
– hvordan lære og forstå kunstig intelligens?
– hvordan kommuner kan bruke KI for å forbedre helse- og omsorgstjenestene
– demonstrasjon av konkrete eksempler og løsninger
Er du klar for å se hvordan KI kan gjøre en forskjell?
v/ rådgiver og tidl. kommunalsjef Iver Olav Sunnset, og
seniorrådgiver Kasper Rustad Bjerke, Ikomm AS
Kl. 11:45 – 12:15
Bo lengre hjemme med kunstig intelligens
v/ digitaliseringsrådgiver Christina Bjørke Berntsen, Østre Agder IPR
Kl. 12:15 – 12:30
Kaffe – Te
Kl. 12:30 – 13:00
Beslutningsstøtte basert på data i helsesektoren
v/ produktdirektør Jon Slorer, Sensio
Kl. 13:00 – 13:30
Avslutning
Praktisk bruk av velferdsteknologi med KI
v/ leder Lene Høysæter Larsen, Oneco
Kl. 13:30
Brunch