

Hverdagsrehabilitering – 2025
2 jun/3 jun
| N.kr.4150,00Bli med på årets viktigste møteplass for hverdagsrehabilitering!
Faglig Forum har de siste to årene arrangert svært vellykkede konferanser om hverdagsrehabilitering. Engasjementet har vært stort, og vi har fått bred støtte for å gjøre dette til en årlig møteplass for alle som jobber med hverdagsrehabilitering – og som ønsker å integrere tilbudet som en naturlig del av kommunenes ordinære hjelpetjenester.
Hverdagsrehabilitering har vært en etablert tjenesteform siden rundt 2012. Mange kommuner og bydeler har opprettet egne hverdagsrehabiliteringsteam, bestående av ergoterapeuter, fysioterapeuter og sykepleiere. Disse teamene fungerer som en spisskompetanseressurs i kommunenes pleie- og omsorgstjenester og har hjulpet mange brukere med å tilpasse hjem, hverdagsliv og omgivelser etter deres individuelle behov og ønsker.
Likevel er det fortsatt kommuner som strever med å etablere hverdagsrehabiliteringsteam. Hvorfor? Samtidig ser vi at noen kommuner endrer organisasjonsform, samhandling og praksis – hva er årsaken til dette? Mange følger også grunnmodellen for hverdagsrehabilitering, men finnes det én organisasjonsform eller driftsmodell som er mer effektiv enn andre? Finnes det en «fasit»?
Årets konferanse samler forskning og gode praksiser for å belyse nettopp disse spørsmålene. Gjennom dialog og erfaringsutveksling vil vi få innsikt i hva deltakerne mener om ulike modeller og løsninger. Målet er å skape en enda bedre hverdagsrehabilitering – til beste for brukerne.
Hverdagsrehabilitering er et eksempel på tjenesteinnovasjon. Det handler om å bevare, vedlikeholde og styrke brukernes funksjonsnivå og helse – og dermed utsette behovet for mer omfattende pleietjenester.
Meld deg på, delta i debatten og ta gjerne med deg noen kollegaer!
Velkommen!
GI BESKJED TIL DINE KOLLEGAER OM KONFERANSEN. TAKK!
Faktaark som pdf: TRYKK HER
Utskriftsversjon av program; TRYKK HER
Forelesere:
Se egen bibliografi – TRYKK HER (kommer)
Målgruppe:
Konferansen retter seg mot de som arbeider med hverdagsrehabilitering, til de som skal etablere hverdagsrehabilitering eller de som ønsker å kjenne til ulike erfaringer og gjennomføring av hverdagsrehabilitering. I tillegg retter konferansen seg mot de som må forstå hva hverdagsrehabilitering er, og da spesielt forvaltnings- og tildelingskontor, pleie- og omsorgstjenesten og aktuelle profesjoner.
Tid og sted: 2. – 3. juni 2025
Sted: Quality Hotel Expo Fornebu
Les mer om konferansestedet: TRYKK HER
Deltakeravgift: Nkr. 4.150,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te begge dager, softIce, popCorn, kaker og grønnsaker fra egen avdeling.
Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkelt rom m/ frokost: Nkr. 1.830,-
Dobbelt rom m/ frokost Nkr. 1.400,- per person
Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud om dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)
Middag:
Mandag, 2. februar; Nkr. 950,-
3 retters middag, inkl. aperitiff
Påmeldingsfrist: 2. mai
Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.
Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Automatisk bekreftelse sendes når du melder deg på via vårt elektroniske påmeldingsskjema.
Men, du mottar en offisiell bekreftelse fra oss når det er et tilstrekkelig antall påmeldte registrert. Vent derfor med å kjøpe eventuelle billetter til du mottar vår bekreftelse. (Altså ikke den automatiserte bekreftelsen du får rett etter innsendt påmeldingsskjema).
Bekreftelse oversendes hver fredag på epost, -første gang etter påmeldingsfristens utløp.
Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
= 21 dager >= 12 dager; kr. 400,-
= 12 dager >=7 dager; kr. 1.000,-
= 7 dager <= 4 dager; kr. 1500,-
< = 4 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter
Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere vil 2-3 dager før arrangementet få tilsendt en tilgangskode til eget nettsted for kurset/konferansen. Tilgangskoden består av brukernavn og passord. Her vil du finne oppdatert program, deltakerliste, presentasjon av foreleserne, din eventuelle bestilling av hotell og måltider. Eventuelle endringer/oppdateringer finner du på denne siden. Under arrangementet vil vi forsøke å legge ut forelesernes presentasjoner, og i noen tilfeller kan du følge disse «direkte» på eget nettbrett, telefon eller pc.
Etter arrangementet vil du finne en bearbeidet utgave av presentasjonene, aktuell dokumentasjon og deltakerbevis.
Forbehold:
Konferansen vil bli gjennomført iht planene under forutsetning av at et tilstrekkelig antall har meldt seg på.
Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.
Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no
Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;
TRYKK HER SAS
TRYKK HER WIDERØE
TRYKK HER NORWEGIAN
TRYKK HER VY
TRYKK HER Flybussen
TRYKK HER Norgesbuss
TRYKK HER Ruter
Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer
Virtuell utstilling: åpner 1. mai
Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER
Utskriftsversjon TRYKK HER
Mandag, 2. juni
Kl. 09.00 – 10:00
Registrering
Kl. 10:00 – 10:15
Nasjonal kartlegging av Hverdagsrehabilitering, – resultater og tendenser fra en undersøkelse fra 2025
v/ konferanseleder Jan Bølstad, Faglig Forum
Kl. 10:15 – 11:00
Hverdagsrehabilitering i Norge i mer enn 10 år, -utvikling, status og fremtid
– den gang da vi startet opp i 2012
v/ leder for hvr. Grethe Lind, Eigersund kommune
– hva har vi lært gjennom nesten 10 år, og hva tror vi vil skje fremover?
v/ virksomhetsleder Ida Tveiten Myrehaug, Notodden kommune
– hva har forskning fortalt oss siden vi startet opp?
v/ dosent Hanne Tuntland, Høgskulen på Vestlandet
Kl. 11:00 – 11:30
Dialog 1: Samtale mellom deltakere og forelesere
Kl. 11:30 – 11:45
Kaffe – Te – SoftIce – PopCorn
Utstilling
Kl. 11:45 – 12:15
Aktiveringspolitikk som grunnlag for tildeling av hverdagsrehabilitering.
Moralske dilemmaer i tildeling av tjenester,
v/ førsteamanuensis Laila Tingvold, NTNU
Kl. 12:15 – 13:30
Lunsj
Kl. 13:30 – 14:00
Fra Klepp kommune; om organisering, hvordan vi jobber og en selvevaluering av vår hverdagsrehabilitering,
v/ fagansvarlig Janne Brit Lindheim, Klepp kommune
Kl. 14:00 – 14:20
Fra Eigersund kommune; om å organisere hverdagsrehabilitering i egen avdeling, om å samarbeide på tvers i kommuneorganisasjonen,
v/ leder Grethe Lind, Eigersund kommune
Kl. 14:20 – 14:30
Dialog 2: Samtale mellom Janne Brit Lindheim, Grethe Lind, Jan Bølstad og deltakere
Kl. 14:30 – 14:45
Kaffe – Te – SoftIce – PopCorn
Utstilling
Kl. 14:45 – 15:15
Fra Bamble kommune; ergoterapeuters roller og arbeidsoppgaver innen hverdagsrehabilitering
v/ leder Hamed Alimouradi, Bamble kommune
Kl. 15:15 – 15:45
Hverdagsrehabiliteringens fremtid, et sted mellom dystopi og utopi??
– om begrepsbruk, signaler og innhold,
v/ spesialkonsulent og prosjektleder Hilde Katralen, Oslo kommune, Helseetaten
Kl. 15:45 – 16:00
Dialog 3: Samtale mellom Hamad Alimouradi, Hilde Katralen, Jan Bølstad og deltakere
Kl. 19:30
Middag
Tirsdag 3. juni
Kl. 09:00 – 09:30
«Kutt i rehabilitering er galskap»
v/ forbundsleder Tove Holst Skyer, Norsk Ergoterapeutforbund
Kl. 09:30 – 10:00
Hverdagsrehabilitering til mennesker med demens
v/ dosent Hanne Tuntland, Høgskulen på Vestlandet
Kl. 10:00 – 10:15
Dialog 4; Samtale mellom Tove Holst Skyer, Hanne Tuntland og Jan Bølstad
Kl. 10:15 – 10:45
Kaffe – Te – SoftIce – PopCorn
Utstilling
Kl. 10:45 – 11:15
Mulighetsrom for nye arbeidsformer: Hverdagsrehabiliteringens rolle innen integrerte helsetjenester. Presentasjon av Vitality prosjektet i Sandefjord kommune/Sykehuset i Vestfold.
v/ avd. leder Uno Karlsen Hauglie, Sandefjord kommune
Kl. 11:15 – 11:45
Hverdagsrehabilitering i en av Oslos 15 bydeler; Oppstart – Gjennomføring – Fremtid
v/ fysioterapeut Kenneth Lie, Oslo kommune, bydel Grünerløkka
Kl. 11:45 – 12:00
Dialog 4: Samtale mellom Kenneth Lie og Uno Karlsen Hauglie; Hvilke forutsetninger må være til stede for å lykkes i praksis (erfaringsbasert)?
Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj
Kl. 13:00 – 13:45
Økonomisk evaluering av hverdagsrehabilitering
v/ forsker Tore Bersvendsen, UiA
Kl. 13:45 – 14:00
Kaffe – Te – SoftIce – PopCorn
Kl. 14:00 – 14:45
Hverdagsrehabilitering, spørsmål og svar
Spørsmål kan sendes inn i forkant eller presenteres i konferansen
v/ ordstyrer Jan Bølstad
Kl. 14:45 – 15:00
Samtale og oppsummering