Laster Arrangementer

HELSE- OG VELFERDSRETT
DIGITALISERING, BEREDSKAP OG LEDELSE
NH Collection Berlin am Checkpoint Charlie, Berlin, 17. – 18. oktober 2024

Bli med til Berlin! Faglig Forum inviterer nå til et nytt «to the point»-kurs for ledere av kommunehelsetjenesten, spesialisthelsetjenesten og private helse- og velferdstjenester.
Kurset fokuserer på helseledelse i sin alminnelighet og i særdeleshet på lovverk, lovforståelse og lovanvendelse, men også på helsekriser, beredskapsledelse og brukerrettigheter. Lovverket som helseledere må kjenne til er i dag svært omfattende, og vi vil gjennom to dager gjennomgå de viktigste lovparagrafer og de viktigste rettsavgjørelser som gjelder helselovverket. I tillegg vil du få oppdatert kunnskap om Berlins historie og en kort gjennomgang av byens  «high-lights». I programmet er det også inkludert en fottur som viser noen av byens severdigheter.

Helseledelse er noe mer enn ledelse. Ledere forholder seg stort sett til budsjett, personale og resultater. Helseledere forholder seg i tillegg til selve «oppdraget» som leder, men også til spennet mellom politikk og administrasjon, politiske målsettinger uttrykt i budsjett, forvaltning av begrensede ressurser, rettferdig fordeling og et stort antall ansatte med behov for å bli sett og få nødvendig faglig oppdatering.
Helseledelse er noe mer enn ledelse. Ledere forholder seg stort sett til budsjett, personale og resultater. Helseledere forholder seg i tillegg til selve «oppdraget» som leder, også til spennet mellom politikk og administrasjon, politiske målsettinger uttrykt i budsjett, forvaltning av begrensede ressurser, rettferdig fordeling og et stort antall ansatte med behov for å bli sett og få nødvendig faglig oppdatering. En leder for hjemmetjenestevirksomheten i en middels stor norsk kommune sa det slik; «vi hører og leser om bedriftsledere med 30 til 50 ansatte og et budsjett på ca 60 mill. og hvor utfordrende det er.  Vi derimot blir aldri nevnt i slike sammenhenger. Jeg har ca 400 ansatte og et budsjett på ca. 300 millioner».

Mange ledere i helsevesenet er i en slik situasjon. I tillegg har ledere nå et omfattende juridisk dokument å forholde seg til. Helselovene er i dag svært omfattende og kompliserte. De styrer både hva forvaltningen skal og kan gjøre, hvilke faglige vurderinger som fører fram til vedtak om tiltak og ikke minst et omfattende regelverk for brukerrettigheter. Dette er kunnskap ledere innen helsesektoren skal kjenne til, og som vi gjennom dette kurset ønsker å sette deg i stand til å bli bedre kjent med. Vi har laget et kurs som skal gi ledere i offentlige og private helse- og velferdstjenester et godt grunnlag for å bli enda bedre ledere.

Forelesere;
1; professor emeritus, dr.juris Aslak Syse, Universitetet i Oslo
2; tidl. pasient- og brukerombud i Oslo og Viken, nå avd.sjef for pasientinvolvering og samhandling, Anne-Lise Kristensen, Vestre Viken HF
3; professor og forsker, Geir Sverre Braut, Høgskulen på Vestlandet og Stavanger universitetssjukehus HF

Målgruppe:
Politisk og administrativ toppledelse i kommunene, ansvarspersoner for kriseberedskap, ledere på ulik nivå med behov for kunnskapsledelse, aktuelle rettsregler for hele hele- og velferdsretten , sykehusledere, enhetsledere og avdelingsledere. Helsepersonell som ønsker to dager med fagpåfyll, 3 glimrende forelesere til disposisjon i to dager og en mulighet til å være med å utforske Berlin mitte.

Tid og sted: 17. – 18. oktober 2024

Sted: NH Collection Berlin am Checkpoint Charlie, Leipzigerstrasse 106-111
10117 Berlin

Les mer om konferansestedet: TRYKK HER    

Deltakeravgift: Nkr.4.750,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj, mineralvann, pausemat og kaffe/te begge dager.
Dokumentasjon som elektronisk fagbok
Berlin Mitte, en orienteringstur med «pit-stop» og høydepunkter i Berlin Mitte

Hotell:
NH Collection Berlin am Checkpoint Charlie
Enkelt rom, pris pr.døgn kr. 2.250,- inkl. frokost
Dobbelt rom, pris pr. døgn pr. person kr. 1.600,-, inkl. frokost

Middag:
1 = torsdag 17. oktober,  Euros; ca. 50,-
2 retters middag på en av journalist og forfatter Jahn Otto Johansens favorittkneiper

Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)  

Påmeldingsfrist: Fortsatt noen ledige plasser
Kurset vil bli gjennomført

Påmelding:
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig dedikert bekreftelse fra oss (=epost fra Faglig Forum). Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.

Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr epost.
Faktura for depositum, kr. 2.450,- sendes 2 dager etter påmelding, faktura for restbeløpet 3 uker før konferansen.
Bekreftelse oversendes fortløpende hver fredag på epost, første gang etter påmeldingsfristens utløp.

Kjøp aldri billetter o.l. før du får en dedikert bekreftelse fra oss!

Reise:  
Aktuelle flytider
Utreise Oslo, torsdag 16. oktober


Flyselskap    Avreise    Ankomst  
SAS                      10:55           12:35   (Siste avreise kl. 16:10 ankomst 20:35
Norwegian             07:30         09:05  (Siste avreise kl. 18:30 ankomst 20:05)

Utreise Oslo, fredag, 17. oktober


Flyselskap    Avreise    Ankomst
SAS                      07:40        11:40
Norwegian            07:30         09:05

Hjemreise Oslo, fredag, 18. oktober


Flyselskap    Avreise    Ankomst
SAS                   20:55           22:30
Norwegian         17:25            20:20
Norwegian         20:30           22:10
Hvis du kjøper flybillett før du får en endelig bekreftelse fra Faglig Forum, anbefaler vi at du bestiller fullt refunderbare billetter

Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
depositum; kr. 2.500,-
= 40-30 dager; kr. 1.500,-
= 29-10 dager;  kr. 2.500,-
< = 9 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter

Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere vil 2-3 dager før arrangementet få tilsendt en tilgangskode til eget nettsted for kurset/konferansen. Tilgangskoden består av brukernavn og passord. Her vil du finne oppdatert program, deltakerliste, presentasjon av foreleserne, din eventuelle bestilling av hotell og måltider. Eventuelle endringer/oppdateringer finner du på denne siden. Under arrangementet vil vi forsøke å legge ut forelesernes presentasjoner, og i noen tilfeller kan du følge disse «direkte» på eget nettbrett, telefon eller pc.
Etter arrangementet vil du finne en bearbeidet utgave av presentasjonene, aktuell dokumentasjon og deltakerbevis.

Forbehold:
Arrangementet vil bli gjennomført forutsatt nok påmeldte. Kjøp derfor ikke billett før du får en endelig og dedikert bekreftelse fra Faglig Forum.
Kurset har en begrensning oppad til 40 deltakere.  Kurset vil bli gjennomført, og det er fortsatt noen plasser ledig.

Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.

Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: 63 94 27 80 Telefaks: 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no

Rutetider

Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;

TRYKK HER  SAS
TRYKK HER  WIDERØE
TRYKK HER  NORWEGIAN
TRYKK HER  VY
TRYKK HER  Flybussen
TRYKK HER  Norgesbuss
TRYKK HER  Ruter

Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer. Deltakerbeviset finner du på eget nettsted etter arrangementet.

Virtuell utstilling: 

Organisasjon
Kurset arrangeres av Faglig Forum for helse- og sosialtjenesten.
Faglig Forum A/S er teknisk arrangør eller såkalt PCO.

Trenger du hjelp til å planlegge, organisere og gjennomføre kurs eller konferanser, kan du kontakte Faglig Forum i telefon 23 11 45 00 eller sende en mail til post@fagligforum.no

Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER

HELSE- OG VELFERDSRETT
DIGITALISERING, BEREDSKAP OG LEDELSE
Scandic Berlin Kurfürstendamm, Berlin, 17. – 18. oktober 2024


Torsdag, 17. oktober

Kl. 10:00 – 10:15
Registrering – Kaffe/Te

Kl. 10:15 – 10:30
Velkommen til Berlin. Kort presentasjon av Berlin og kursprogrammet,
v/ kursleder Jan Bølstad

Kl. 110:30 – 11:15
Helse- og velferdsrett, -å styre gjennom regelverk
– sentrale juridiske tema og utfordringer
– kort om helseforetaksloven, og viktige NOU’er (Helsepersonellkommisjonen og om Fellesskapets sykehus)
– sentrale juridisk tema og utfordringer
– juridisk og medisinsk tenkemåte
– et styringsrettslig handlingsrom
v/ professor emeritus Aslak Syse, UiO, Inst. for offentlig rett

Kl. 11:15 – 12:00
Helseberedskap – Kriseberedskap
– lovgivning, ansvar og rolleavklaring
– organisering, beredskapsplanlegging og praktisk gjennomføring
– analyser, øvelser og evaluering
– erfaringer fra siste fem år- lovgivning
– beredskapsplaner
v/ seniorrådgiver og professor Geir Sverre Braut, Stavanger universitetssjukehus og
Høgskulen på Vestlandet og medlem av Koronakommisjonen

Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj

Kl. 13:00 – 13:30
Spørsmål og samtale

Kl. 13:30 – 14:15
Kravet om forsvarlig virksomhet, også et sikkerhetskrav
når er det «godt nok»?
– planlegging og etterprøving
– konsekvenser for helsepersonellet
– konsekvenser for virksomhetene
– reaksjonsformer ved brudd på kravet
v/ seniorrådgiver og professor Geir Sverre Braut

Kl. 14:15 – 14:30
Kaffe/Te

Kl. 14:30 – 15:15
Brukermedvirkning
Hva kan vi lære av brukermedvirkning?
Hvordan kan vi samarbeide med brukerne om utvikling av tjenester?
v/ avd. sjef AnneLise Kristensen, Vestre Viken HF 

Kl. 15:45 – 18:00
«Ut på tur»
Vi vandrer gatelangs, og ser nærmere på nazistenes hovedkvarter i Berlin samt deler av Berlinmuren. Vi svinger derfor forbi; Topographie des Terrors, Checkpoint Charlie, Wilhelms strasse, (Naziland) Friedrich strasse, Le Lafayette, Friedrichstadt-Palast, Konzerthaus, Operaen, Humbolt Forum, Humbolt university, Unter den Linden, Brandenburger Tor, Holocaust Memorial og Potsdamer platz. Distanse; ca. 6 km.

Kl. 19:15
Avreise fra hotellet for middag.
Vi bestiller bord på en av Jahn Otto Johansens stamkafeer


Fredag, 18. oktober

Kl. 09:00 – 10:00
Dialogtime
Still spørsmål til Anne-Lise, Aslak og Geir Sverre:
Send gjerne inn spørsmålene før kurset, send spørsmål under kurset på SMS til 95 00 00 78 eller ta det på «direkten». Vi utdyper mer om helseberedskap, smittevern, sikkerhet, brukermedvirkning og rettigheter, hva lærte vi om ledelse og beredskap under Covid-pandemien og nytt fra helse- og velferdsretten.

Kl. 10:15 – 11:00
Digitalisering
– med fokus på brukerperspektivet,
v/ avd. sjef AnneLise Kristensen, Vestre Viken HF 

Kl. 11:15 – 12:00
Informasjon og samtykke
Informasjon til pasienter og pårørende.
Kravet til samtykke og vurdering av samtykkekompetanse
v/ professor dr. juris Aslak Syse

Kl. 12:00 – 13:00
Lunsj

Kl. 13:00 – 13:45
Taushetsplikt
Taushetsplikt og videreformidling av taushetsbelagte opplysninger,
v/ professor dr. juris Aslak Syse

Kl. 14:00 – 15:00
Erstatning
Pasientskadeerstatning – erstatningsgrunnlag og erstatningsutmåling
v/ professor dr. juris Aslak Syse

Kl. 15:00
Avslutning

1Firma informasjon
2Deltakere
3Annen info - Send
Navn på evt. person som skal anvise faktura
Hvis du vet dette-Fyll inn

Share This Post, Choose Your Platform!