Laster Arrangementer

Kanskje er vurderingsprosessen som gir grunnlag for tildeling av kommunale omsorgstjenester den viktigste «øvelsen» som gjøres administrativt i pleie- og omsorgstjenestene. Hvem skal få? Hvem skal ikke få? Hvor mye hjelp skal den enkelte få? Er det mulig å «likebehandle»? Konsekvensene får den enkelte og familien er store.
Kurset skal gi deg grunnlag for egen refleksjon ved tildeling og fordeling, men også redskaper for å bli ende mer profesjonell i denne delen av tjenesten.
Hvordan vurdere omsorgsbehov? Hvordan tildele tjenester? Hvordan prioritere mellom mange brukere? Hvilke ressurser settes inn i forhold til hvilke brukere, -over hvor lang tid?

Spørsmålene er mange, metodene finnes, men hva med praksis? Kurset har vært fulltegnet syv ganger!!

Helse- og omsorgstjenesteloven gir kommunene plikt til å yte hjemmetjenester til personer med vurderte behov. Hjemmesykepleien i landets 357 kommuner (antall kommuner økte 1. januar 2024 da Haram kommune gikk ut fra Ålesund kommune)yter alt fra enkle tilsyn og sårskift til kompliserte medisinske utfordringer. Hjemmetjenestene er et alternativ til både sykehjemsinnleggelse og noen ganger også til medisinsk hjelp fra spesialisthelsetjenesten.

Vurdering av omsorgsbehov er grunnleggende før en forskriver nødvendige tiltak. Og tiltak tildeles på bakgrunn av behov, men også på bakgrunn av de ressurser kommunen har. Kommunens budsjett skal gi ansatte et bilde av hvordan kommunens politikere ønsker å fordele tilgjengelige ressurser. Men noen ganger kan det være vanskelig å gi tilstrekkelig med hjelp ut fra hva kommunen disponerer av midler og kompetanse. Hjemmetjenestens ansatte eller dedikerte vurderingsteam skal balansere brukerens/søkerens behov for hjelp opp mot hva kommunen har av tilgjengelige ressurser og hvilke lovkrav som måtte ligge til grunn for tildeling av hjelp.

Vurdering av omsorgsbehov og fordeling av ressurser på en rettferdig måte, krever høy grad av profesjonalitet og erfaring. Det samme gjelder for revurdering og justering av hjelpetiltak.

Dette kurset tar utgangspunkt i kommunens ansvar for å vurdere hjelpebehov og tilrettelegge for hensiktsmessige hjelpetiltak.
I tillegg til gjennomgang av en rekke praktiske problemstillinger, lovverk og teknikker for samhandling med brukeren, vil kurset også trekke inn de synspunkter og erfaringer deltakerne stiller med. 

Forelesere:
Jan Bølstad, bl.a. tidl. omsorgssjef i Sandefjord kommune, daglig leder i Faglig Forum og arbeidet med problemstillingene i mange år:
Turid Stavnar, leder av tjenestekontoret i Færder kommune og arbeider daglig med kursets problemstillinger
Grethe Lind, ergoterapeut i Eigersund kommune og blant de mest erfarne i Norge om spørsmål og erfaring med Hverdagsrehabilitering
Aslak Syse, professor i jus og utdannet lege med doktorgrad. Landets fremste helsejurist
Roger Hagen, professor ved psykologisk institutt ved Oslo Universitet og NTNU i Trondheim. Har skrevet bøker og undervist i mange år om Motiverende Intervju (MI).
I tillegg vil vi denne gangen få en «gjesteforeleser» ved Oddvar T. Faltin, teamleder for kommunale helse- og omsorgstjenester og eldrerådgiver hos Pasient- og brukerombudet for Oslo og Viken og sosial- og eldreombud i Oslo.

Målgruppe:
Helsepersonell som arbeider i hjemmetjenestene, ansatte ved forvaltningskontor og tildelingskontor, innen psykisk helse på kommunenivå, dps-nivå eller spesialistnivå, ansatte som ønsker kunnskap om kognitive behandlingsmetoder og andre med spesiell interesse for temaet.

Tid og sted: 28. – 29. oktober 2024

Sted: Quality Hotel Expo Fornebu
Hotell Quality ExpoHotell Quality Expo

Les mer om konferansestedet: TRYKK HER 

Deltakeravgift: Nkr. 3.790,-
Deltakeravgiften inkluderer lunsj og kaffe/te alle dager, softIce, PopCorn, dokumentasjon og evt. annet materiell.

Overnatting på Quality Hotel Expo:
Enkelt rom m/ frokost:   Nkr. 1.790,-
Dobbelt rom m/ frokost  Nkr.  1.400,- per person

Se påmeldingsskjema:
1 = Quality Hotel Expo, kun tilbud om dette hotellet
Du kan lese mer om hotellet her (samme som konferansested)

Middag:
Mandag, 28. oktober; Nkr.925,-,
3 retters middag, inkl. aperitiff

Påmeldingsfrist: Fortsatt mulig å melde seg på!

Påmelding:  
Benytt vår elektroniske påmeldingsslipp. Du vil få en umiddelbar elektronisk bekreftelse, som kun er bekreftelse på at du har sendt din påmelding. Den offisielle bekreftelsen kommer så snart vi har nok påmeldte til arrangementet, senest ved påmeldingsfristen. Ikke kjøp billetter før du har fått endelig bekreftelse fra oss. Ring oss gjerne for å sjekke ut hvis du begynner å bli utålmodig. Vårt telefonnummer er 23 11 45 00 eller 90 16 30 16.

Innbetaling og bekreftelse:
Faktura og kortfattet informasjon sendes pr mail eller post.
Automatisk bekreftelse sendes når du melder deg på via vårt elektroniske påmeldingsskjema.
Men, du mottar en offisiell bekreftelse fra oss når det er et tilstrekkelig antall påmeldte registrert. Vent derfor med å kjøpe eventuelle billetter til du mottar vår bekreftelse. (Altså ikke den automatiserte bekreftelsen du får rett etter innsendt påmeldingsskjema).
Bekreftelse oversendes hver fredag på epost, -første gang etter påmeldingsfristens utløp.

Avbestilling:
Du kan avbestille din påmelding når som helst eller overlate plassen til en arbeidskollega. Send din avbestilling eller endring på mail; post@fagligforum.no
Vær imidlertid oppmerksom på følgende avbestillingsgebyr (gjelder ikke når en arbeidskollega deltar i stedet);
= 21 dager >= 12 dager; kr. 400,-
= 12 dager   >=7 dager;  kr. 1.000,-
= 7 dager  <= 4 dager;  kr. 1500,-
< = 4 dager eller ikke fremmøte; ingen refusjon.
I tillegg eventuelle hotellkostnader og bestilte billetter

Elektronisk dokumentasjon:
Alle deltakere vil 2-3 dager før arrangementet få tilsendt en tilgangskode til eget nettsted for kurset/konferansen. Tilgangskoden består av brukernavn og passord. Her vil du finne oppdatert program, deltakerliste, presentasjon av foreleserne, din eventuelle bestilling av hotell og måltider. Eventuelle endringer/oppdateringer finner du på denne siden. Under arrangementet vil vi forsøke å legge ut forelesernes presentasjoner, og i noen tilfeller kan du følge disse «direkte» på eget nettbrett, telefon eller pc.
Etter arrangementet vil du finne en bearbeidet utgave av presentasjonene, aktuell dokumentasjon og deltakerbevis.

Forbehold:
Konferansen vil bli gjennomført iht planene under forutsetning av at et tilstrekkelig antall har meldt seg på.

Prioritet:
Ved overtegning prioriteres påmeldingene i mottatt rekkefølge.

Billettbestilling:
Tog, ferge- eller flybilletter kan bestilles gjennom Berg Hansen reisebyrå på Jessheim. De vil fremskaffe de billigste billettene til deg.
Telefon: + 47 63 94 27 80 Telefaks: + 47 63 97 34 91
Epost: jessheim@berg-hansen.no

Rutetider
Her finner du noen mulige transportører og rutetider til Faglig Forum arrangement;

TRYKK HER  SAS
TRYKK HER  WIDERØE
TRYKK HER  NORWEGIAN
TRYKK HER  VY
TRYKK HER  Flybussen
TRYKK HER  Norgesbuss
TRYKK HER  Ruter

Deltakerbevis:
Alle deltakere får godkjent deltakerbevis med påført antall timer

Virtuell utstilling: åpner 1. oktober

Personvern
Vi har utarbeidet er personvernerklæring som inneholder informasjon om dine rettigheter ved lagring av personopplysninger gjennom et kundeforhold hos Faglig Forum, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Vi oppbevarer dine personopplysningene som du gir oss gjennom innsendt påmeldingsskjema eller via epost eller telefon. Denne informasjonen er navn, tittel, arbeidssted, adresse, e-postadresse og mobilnummer. I tillegg informasjon om hotellbestilling, middagsbestilling og evt. annet. Ingen andre vil få tilgang til denne informasjonen. Du kan når som helst be om å bli slettet fra våre lister.
Du kan lese vår personvernerklæring; TRYKK HER

 

PROGRAM

Mandag, 28. oktober

Kl. 09:00 – 09:30
Registrering.

Kl. 09:30 – 09:45
Introduksjon – Praktisk forvaltning – Profesjonell og rettferdig fordeling –
Aktuelle problemstillinger – På vei mot en profesjonell metode
v/ Jan Bølstad, Faglig Forum

Kl. 09:45 – 10:30
Fra søknad til beslutning  i enkeltvedtak
rett til tjenester
– minstestandard – utmåling av omfang på tjenester
– forventningsavklaringer i saksbehandlingen
– saksbehandling som fag
– søknad – utredning – beslutning
– innspill fra deltakerne
v/ leder Turid Stavnar, Færder kommune

Kl. 10:45 – 11:30
Å bidra til at folk kan bo lengst mulig hjemme
– samarbeid med utførertjenesten – revurdere hjelpetiltak i tråd med målet
– fremmer tjenestene hjelp til selvhjelp?
– pårørendestøtte
v/ leder Turid Stavnar, Færder kommune

Kl. 11:30 – 12:00
Vurdering for behovet av hverdagsrehabilitering – tildeling av tjenester
– å planlegge for hverdagsrehabilitering
– hva ser vi etter? – hvordan vurderer vi?
– mål og intensjoner
– vurderinger, revurdering og seponering
v/ leder Grethe Lind, Eigersund kommune, Hverdagsrehabiliteringsteamet

Kl. 12:00 – 12:45
Lunsj

Kl. 12:45 – 15:45
Problemstillinger, sett fra brukernes ståsted,
v/ teamleder Oddvar T. Feltin, Pasient- og brukerombudet i Oslo og Viken

Rettigheter
v/ professor Aslak Syse, Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo

Hva er helserett?
– viktig å kjenne til nødvendige rettsregler
– grunnleggende prinsipper

Pasienters rett til helse- og omsorgstjenester
– rett til tjenester fra kommunen
– pasientens rett til informasjon og medvirkning
– om å prioritere, -hva sier lovverket

Forvaltningslovens bestemmelser
– hva er viktig i forvaltningsloven?
– pasientens krav til informasjon
– krav til gyldig samtykke, herunder samtykkekompetanse

Kl. 15:45 – 16:15
Spørsmål og diskusjon om dagens temaer; Stikkord: Fordelingskompetanse


Tirsdag, 29. oktober

Kl. 09:00 – 15:00
Motivasjonsarbeid og samhandlingskompetanse, v/ professor Roger Hagen, NTNU og UiO

Kl. 09:00 – 11:30
Å motivere for samhandling
– introduksjon til temaet
– hva er motivasjon?
– hvordan bygge motivasjon?
– praktiske metoder

Å motivere for endring av innstillinger og holdninger
– å bygge motivasjon for endring
– å bygge mestringstro for endring

Kl. 11:30 – 12:30
Lunsj

Kl. 12:30 – 15:00
Motiverende Intervju

– å samhandle med brukeren
– å lytte og tilrettelegge profesjonell kompetanse
– å kunne viktige ferdigheter

1Firma informasjon
2Deltakere
3Annen info - Send
Navn på evt. person som skal anvise faktura
Hvis du vet dette-Fyll inn

Share This Post, Choose Your Platform!